Werkwijze verstrekken asbestattest
De Openbare Vlaamse Afvalstoffen Maatschappij (OVAM) zal het asbestattest afgeven. Voordat zij het asbestattest kunnen verstrekken, wordt er opdracht gegeven voor een inventarisatie door een asbestdeskundige. De asbestdeskundige zal de constructie met risicobouwjaar inventariseren en asbesthoudende of verdachte materialen identificeren en analyseren. Hierover lees je meer in de blog met regels en wetgeving rond het asbestattest.
Is er een asbestattest vereist bij verhuur?
Wanneer je een onroerend goed verhuurt, is er geen asbestattest vereist. Mocht een investeerder een woning kopen om op de huurmarkt aan te bieden, dient hij naar aanleiding van de aankoop, het ingewonnen asbestattest aan (kandidaat-)huurders te overhandigen. Het kan handig zijn om bij nieuwe verhuringen het asbestattest formeel te laten notuleren in een clausule van de huurovereenkomst. Het maakt hierin niet uit of het gaat om residentieel of commercieel vastgoed.
Zorgt verplichting asbestattest voor problemen?
Sinds de verplichting van het asbestattest, is er een tekort aan gecertificeerde asbestkeurders. Er zijn nog niet genoeg asbestdeskundigen om alle aanvragen te kunnen verwerken. Bovendien zijn de laboratoria voor de analyse van de stalen overbevraagd. Hierdoor lopen de wachttijden hoog op.
De opmaak van het asbestinventaris is erg tijdrovend. Alle asbestverdachte materialen in het gebouw moeten geïnventariseerd worden. Daarnaast kan het zo zijn dat een asbestdeskundige moet wachten op resultaten uit het lab. Het asbestattest dient aanwezig te zijn bij de ondertekening van de onderhandse overeenkomst, waardoor het belangrijk is dit zo snel mogelijk na de tekoopstelling aan te vragen.
Wil je jouw vastgoed verkopen? Neem contact op voor een gratis schatting of meer informatie over het verkopen van je huis of appartement. Onze enthousiaste medewerkers helpen je graag!
Woning verkopen